Event

Riga dag 2

13 september, 2010

Vi har haft ett intensivt schema i Riga. Trots mycket fri tid har jag inte känt att jag har haft tid att blogga eftersom jag ville hinna med att se staden medan jag faktiskt var där. Det tar ju ändå ett tag att lägga fixa bilder, lägga upp dem och skriva. Och igår när jag äntligen fick tid över på båten var internet uselt och det gick inte att får upp varken bilder eller text. Därför kommer nu bilder från dag 2-4 i separata inlägg trots att jag precis har kommit hem.

Dag två började med ankomst till Riga. Som ni ser på bilden nedan var vädret lite grådassigt men det var varken kallt eller regnade så jag var rätt nöjd ändå. Bilden är tagen från min och Ellens hytt i fören där jag passade på att sitta och titta ut när båten precis skulle lägga till vid terminalen.

Därefter bar det av till hotellet i en liten, varm och smockfull buss. Vi fick inte checka in med en gång utan var tvugna att vänta några timmar, därför lämnade vi av resväskorna på hotellet och tillsammans med Tina och Helena började vi utforska skönhetsutbudet i stan. Jag hade skrivit ut en karta och markerat intressanta affärer så vi började beta av dem. Första besöket gick till Origo och Stockmann – två stora varuhus mitt i Riga som ligger bredvid varandra. Vi kollade mest läget och oohh:ade och aaah:ade om vartannat när vi upptäckte både tokiga och roliga produkter i sminkaffärerna (bl.a. Drogas). Vi åt även en liten wrap till lunch – och jag drack det mest smaklösa och gråa kaffe jag någonsin testat. Superäckligt! Bakelser och sådant var dock väldigt billigt. Det är väl där Rigaborna lägger mest fokus – på sötsakerna.

Smaklöst och äckligt kaffe. Dåligt kaffe verkar vara en trend i Riga.

På eftermiddagen fick vi så äntligen checka in på rummen och min nya roomie Sanna och jag plockade upp och började breda ut oss i rummet (som för övrigt var superfint och med sängar som var himmelskt sköna!). Sanna har flera bilder på hotellet och rummet (innan vi började breda ut oss).

Hade redan hunnit med lite shopping innan jag kom på att jag skulle fota rummet.

Här bor det två skönhetsjunkies.

Superläckert rum och badrum. Kaklet var jättesnyggt.

Hallen med spegeldörren till toaletten. Dörren hade konstigt nog inget lås.

En av sminkbutikerna vi besökte.

Därefter var det dags för den första ”föreläsningen” på resan: presentation av lite doftnyheter. Bl.a sex exklusiva dofter från Van Cleef & Arpels (som jag erkänner att jag inte visste något om innan). Dessa säljs i Sverige på NK och har funnits för försäljning i ca två veckor. Vaniljdoften är redan slutsåld.

Kicki presenterar de nya dofterna från Van Cleef & Arpels.

Första dagens shoppingskörd. Det blev mycket duschkräm…

Därefter upp och svira om innan vi tog Lady Taxi (lokalt taxibolag med låga priser och endast kvinnliga chaufförer) till en restaurang vid namn Fabrikas som låg på andra sidan floden. Maten var riktigt god och sällskapet var om än bättre.

Jag, Bella och Helena väntar på maten.

Kicki gör en happydance.

Chokladsoufflé på Fabrikas. Den var lika god som Kicki sagt!