Hudvård Recension

Recension: Jan Marini Bioglycolic Bioclear Cream

6 februari, 2009

I Jan Marini Bioglycolic Bioclear Cream är det salicylsyra som är den aktiva ingrediensen. Salicylsyra används ofta vid akne då den renar porerna på djupet och läker ut inflammationer. Jag använder den som behandling mot småblemmor som jag får lite då och då. Jag har torr hy men med synliga porer i t-zonen och ibland får jag vita pormaskar. Det är när jag får dessa och lite knottrig hud som jag lägger på Bioclear under ett par nätter, då försvinner orenheterna mycket fortare än de brukar göra annars.

Det märks att det är syror i Bioclear för även jag som är syravan brukar kunna se och känna effekten av den i ansiktet. Jag använder den bara till natten eftersom det är ganska mycket syra i den och även eftersom min hy blir blank av den.

Detta är särskilt en kräm bra för oss som i vanliga fall inte förknippar vår hud med oren aknehud. Den rår liksom på de mindre utbrotten bara man börjar behandla i tid. Jag vet inte hur pass effektiv den är på aknehud i längden, men med tanke på att salicylsyran är ett aktivt ämne i krämen så tycker jag inte att det skulle skada att prova. Men tänk på att syror aldrig ska brukas i öppna sår, så som man kan få vid allvarlig akne.

Bioclear är ingen mirakelkur som verkar över en natt, men är man tålmodig och har lätta besvär så tycker jag att den är bra.

+ Ganska mild mot min hy trots den aktiva syran
– Gör huden blank, tar ett par dagar att behandla ett utbrott

Betyg: 3/5
Köpa igen? Ja, eller i alla fall något liknande
Pris: 43,50 USD på Skin-Etc eller 491 kr hos Lameda Skin Care.

Innehåll:
Aktiv ingrediens: Salicylic Acid.
Inaktiva ingredienser: Deionized Water, Glycolic Acid and Ammonium Glycolate, Cetyl Ricinoleate, C12-15 Alkyl Benzoate, C12-C18 Alkyl Ester, Glyceryl Stearate and PEG-100 Stearate, Sorbitol, Comfrey Extract, Indian Plantain Extract, Vegetable Hydrolysate, Amino Acids, Sodium Hyaluronate, Sorbitan Stearate, Magnesium Aluminum Silicate, Xanthan Gum, Methylparaben, Propylparaben.

Relaterade inlägg