Pressvisning: The Organic Pharmacy

3 kommentarer

Idag var jag på pressvisning för det brittiska naturmärket The Organic Pharmacy som nu kommer lanseras på bredare front i Sverige. Vi fick en presentation av märkets grundare Margo Marrone som har en bakgrund inom farmaci och homeopati med inriktning på örtmedicin. Hennes vision var att skapa en effektiv ekologisk och växtbaserad hudvård och kosmetika med fina råvaror och omtanke mot miljön. Alla produkter är fria från konstgjorda konserveringsmedel, färgämnen, doftämnen och petrokemiska ämnen (ex. mineralolja). Produkterna testas inte på djur (och säljs inte i Kina) och 95% av ingredienserna kommer från ekologiska odlingar.

theorganicpharmacy_pressvisning_1

Jag tycker att märket verkar intressant och blev åter igen påmind om varför det kan vara bra att tänka efter en gång extra exakt vad det är man lägger på huden. En del av ämnena kan sjunka in i huden och vandra vidare in i kroppen och då vill man ju inte att det ska vara några av de små bad boysen som gör det. En del av mig skriker come to mama vid tanken på ekologiska produkter med ”fina” innehållsförteckningar samtidigt som en del av mig vill hålla fast vid produkterna vars innehållsförteckningar har många konstiga namn men är ”rena” från slaggprodukter. Det kanske är helt förlegat att tänka så men personligen skulle jag nog ha svårt att helt överge mina cosmeceuticals. Jag har provat några naturliga/ekologiska märken mer eller mindre men det är inget som har imponerat tillräckligt mycket på mig.

theorganicpharmacy_pressvisning_2

Under pressvisningen fick vi möjlighet att klämma, sniffa och smörja med produkterna och flera av dem verkade riktigt trevliga. Jag blev särskilt imponerad av sminket, som går under namnet Organic Glam, vars ögonskuggor och foundations verkade lovande. Däremot var många av ansikts- och kroppsprodukterna doftbomber och just när det gäller eteriska oljor är det lätt att det blir för mycket och jag hade gärna sett mer nedtonade produkter. Något som dock doftade både gott och mycket på det bra sättet var parfymerna. Jasmine och Orange Blossom doftade ljuvligt men går loss på 1 695 kr, 100 ml. Ouch! Men är det fint så är det fint.

theorganicpharmacy_pressvisning_3

Kroppsvård till vänster och ansiktsvården till höger.

theorganicpharmacy_pressvisning_4

theorganicpharmacy_pressvisning_5

theorganicpharmacy_pressvisning_6

Nagellacken är fria från DBP, toulen och formaldehyd.

theorganicpharmacy_pressvisning_7

Överlag känns The Organic Pharmacy rätt i tiden med rätt tänk, omtanke för miljön och samtidigt fokus på kvalitativa produkter. Med ett sortiment för både ansikte, kropp, håret och parfymer, smink samt kosttillskott och en avdelning för män kommer det finnas något för alla.

Köpinformation

Jag vet inte exakt när produkterna kommer att lanseras eller var men jag återkommer när jag vet mer. Priserna ligger på mellannivå med majoriteten av produkterna på runt 400-600 kr upp till de finaste serumen på 1 500 kr. I jämförelse med de brittiska priserna kostar exempelvis bästsäljaren Carrot Butter Cleanser 465 kr, 75 ml (£34.96).

Annons:

3 kommentarer till "Pressvisning: The Organic Pharmacy"

  1. Kristin
    21 januari, 2013 (1 år sedan)

    Vet att Skincity kommer att ta in det märket.

    Svara
  2. Nina
    29 januari, 2013 (1 år sedan)

    Jag gillar ”The organica company” som jag köpt produkter ifrån när jag varit utomlands. Frågan är bara varför de måste lanseras med högre priser än i UK? De prismedvetna kommer ju fortsätta handla ifrån England då.

    Hälsningar
    Nina

    Svara
    • Emelie
      7 februari, 2013 (1 år sedan)

      Många märken som kommer till Sverige får ett högre pris än i exempelvis England och USA. En del beror säker på importavgifter och moms och en del på vinstberäkning. Så det är inget konstigt fenomen men synd för konsumenterna i slutändan.

      Svara

Kommentera