Personligt

Mina tankar runt OPIs senaste fadäs

14 juni, 2010

Det är inte så att jag har missat OPIs juridiska hot mot flera av oss skönhetsbloggare för några veckor sedan. Tvärtom. Jag blev själv drabbad och kontaktad av deras advokater med ett väldigt amerikanskt ”hotbrev” om alla möjliga sorters juridiska åtgärder som skulle vidtas om bilderna på deras kommande nagellackskollektioner inte togs bort. Jag tycker det var oerhört obehagligt att en sån stor jätte, som knappast får något annat än beröm och gratis positiv reklam hos oss bloggare, drog fram stora släggan mot privatpersoner. Ett rakt men mänskligt brev direkt från OPI med önskan att ta bort bilderna hade resulterat i samma sak – förutom att de då också hade haft mer respekt kvar.

Missförstå mig inte, jag förstår och vet att OPI är i sin fulla rätt att kräva att bilderna tas bort, det är trots allt de som äger dem. Men sättet de gjorde det på var överdrivet och klumpigt. För att inte tala om riktigt klantigt ur PR-perspektiv. Jag har fått mina bilder från vad jag har trott varit en officiell källa, men att det senare visade sig vara fel var inget jag visste om innan. Att OPI sedan väljer att trampa på bloggarna, en reklamkanal som de själva inte kan styra över när det kommer till tyckande och tänkande, det var ett riktigt puckat drag från deras sida. Dessutom vet vi ju alla att information som en gång publicerats på internet alltid finns kvar. Så ett smartare drag hade varit att se till att det inte hände igen framöver.

Jag kommer inte att genomföra någon bojkott av märket framöver, men jag kommer inte heller att ge dem mer ”gratisreklam” förutom när jag själv känner för att skriva om dem. Det går dock inte att komma ifrån att hela den här karusellen har efterlämnat en dålig bismak för märket och att min relation till OPI har förändrats åt det sämre hållet. Att bära, skriva om, köpa eller stötta OPI känns inte längre lika bra. Jag kommer inte glömma bort den här fadäsen i första taget och det tror jag inte att jag är ensam om.

Jag har inget otalt med OPIs svenska distributör eller PR-byrå och även om jag inte har hört det från dem personligen så är jag övertygad om att de inte hade något att göra med storebrors framfart.

Sist men inte minst tycker jag att LipGloss Bitch har skrivit om det hela mycket bättre både en och två gånger.

Relaterade inlägg

8 kommentarer

  • Svara Gem 14 juni, 2010 at 17:40

    Om jag förstår riktig är det jättetråkigt att läsa. För de det var jättebra reklam :/

    *kram*

  • Svara Feline 14 juni, 2010 at 18:39

    Inte heller jag är sådär skitsugen på att faktiskt betala för OPI-lacker framöver… Postar gärna för glatta livet, men inte fan tänker jag fabricera några överslätningar av diverse. OPI har definitivt väldigt mycket upprättande att ägna sig åt, annars har de nog tyvärr skadat sitt varumärke rätt avsevärt – hos en av de mest kraftfulla nyhetsförmedlare de faktiskt har tillgång till. Ajaj. :)

  • Svara Tina (Beleza) 14 juni, 2010 at 19:43

    Jag håller med både dig och LGB i hennes sista inlägg om detta. OPI känns helt enkelt inte lika intressant längre även om jag aldrig var något stort fan.

  • Svara Basteth 14 juni, 2010 at 20:26

    Själv känner jag mig faktiskt fortfarande rätt upprörd. Mer än att jag bara kommer att köpa om det är något jag verkligen är sugen på. Det gjorde jag ju innan också. Nu kommer jag inte köpa alls. Finns ingen anledning. Man får faktiskt inte bete sig hur som helst bara för att man är ett internationellt amerikanskt företag, även om de hade rätten på sin sida så finns det något som heter vett och hyft också.

  • Svara Belle 15 juni, 2010 at 01:51

    Though I agree with you that they had to right to do things, I do not agree to the way they did it, like you said. Such big bullies. Why can’t they approach this business with kind, interactive, and sweet representatives like other brands that give a friendlier vibe? It just passes of as really arrogant and b**tchy – what they did.

  • Svara Lisa 15 juni, 2010 at 23:35

    ”jag kommer inte heller att ge dem mer ”gratisreklam” förutom när jag själv känner för att skriva om dem.”

    Pressvisning och recensionsex. som du skriver och visar uppmuntrar andra att köpa så på så vis tar du ställning. Det är ju gratisreklam som du dessutom kan komma att behöva skatta för i efterhand. Senaste lacken har ju ett värde av 12×150=1800:- som enligt Skattemyndigheten numera anser är lön/ersättning för arbete. I princip kan detta ju komma att kosta dig.

    • Svara Emelie 15 juni, 2010 at 23:47

      Jag förstår vad du menar. Men jag vidhåller fortfarande att jag skriver om dem för att jag vill. Reklam eller inte, min blogg handlar bland annat om att visa nya kollektioner, testa och recensera produkter som jag tror är intressanta för mina läsare och som jag själv är intresserad av. Jag gör inte skillnad på information eller produkter oavsett var de kommer ifrån. Jag vet inte hur skönhetsmagasinen gör med sina pressexemplar, men i så fall vore det också något som Skattemyndigheten borde vara intresserade av. Där om någonstans finns de ekonomiska vinsterna.

  • Svara Lisa 16 juni, 2010 at 15:24

    Skattemyndigheten har tyvärr gjort en skillnad mellan journalister på magasin och bloggare, och journalister är inte skatteskyldiga då man räknar att de redan gör ett jobb de skattar för. En bloggare får inte betalt av företagen men gör gratisreklam för saker, då anses det som ersättning.

    Iochmed att du har annonser på din blogg kan den anses ha ett vinstsyfte och då räknas det inte längre som enbart en hobby.

    Jag skriver inte det här för att vara jobbig eller elak utan för att Skattemyndigheten har uppdaterat sina regler och verkar granska bloggar allt mer kritiskt. Bättre att vara medveten än att råka ut för något strul

  • Lämna ett svar

    Reklam


    %d bloggare gillar detta: