Recension

Bokrecension: Plastic surgery without the surgery

2 juli, 2008

Plastic Surgery without the surgery är en bok som främst visar hur man med olika tekniker kan förändra sitt utseende med hjälp av smink. Boken går bland annat igenom hur man skuggar en näsa för att få den att se smalare ut, hur man lägger ögonskugga för att få ögon som sitter brett isär att se ut som att de sitter tätare och hur man accentuerar urringningen för att få den mer fyllig.

Författaren Eve Pearl går igenom tekniker för ansikte, ögon och ögonbryn, näsa, läppar och slutligen för kroppen. Till varje ”problem” finns steg-för-steg bilder att titta på och dessutom instruktioner till bilderna. Man får se en före- och en efterbild på modellen som sminkats och man få även veta vad modellen ville uppnå. Många av bilderna visar upp ett fantastiskt resultat på modeller som ser väldigt vackra ut. Jag kan inte undgå att undra om, eller snarare var, bilderna har redigerats digitalt, men jag väljer att inte lägga så stort fokus på det eftersom jag tycker att tekniken bakom resultatet är viktigare än resultatet i sig.

Förutom guider till hur man sminkar sig skriver Pearl också kortfattat om olika hudtyper och hur man ska ta hand om sin hud. Genom hela boken återkommer också små rutor med allehanda tips knutet till kapitlet man befinner sig i.

För att sammanfatta recensionen av denna bok kan jag säga att den helt klart är läsvärd om man vill lära sig att dölja särskilda skavanker eller om man är nyfiken på contouring. Eftersom boken är ganska billig så vill jag varken råda eller avråda från köp av den. En del av bilderna kan vara bra för uppfräschning av minnet. Och det är i grund och botten en bra basbok.

Titel: Plastic surgery without the surgery: the miracle of makeup techniques
Författare: Eve Pearl
Språk: Engelska